Een organisatie moet een corporate story zijn

Afgelopen week was ik in New York voor een bezoek aan Narativ. Narativ is een listening and storytelling company. Samen met Sander Datema ga ik deze methodiek in Nederland verder uitrollen. Ik had een ontmoeting met Jerome Deroy, the Chief Executive Officer en lead trainer in New York. Het uitgangspunt van Narativ is dat iedereen verhalen heeft en dat iedereen kan leren deze verhalen te vertellen.

In toenemende mate maken ook bedrijven gebruik van verhalen. In 2013 kwam het rapport uit van Fishburn Hedges en Jigsaw Research. Zij hadden onderzoek gedaan naar de ervaringen met storytelling bevat een aantal diepte-interviews met de communicatiedirecteuren van 20 Britse topmerken, zoals Unilever, Body Shop en Telefonica, en de meningen van 1000 Britse consumenten over sociale media en brand engagement.

http://www.thisisfishburn.com/wp-content/uploads/2013/12/Storytelling-report-FINAL.pdf

Succes boeken de verhalen die terug te zien zijn in het gedrag van de werknemers en dus heel dicht het feitelijk gedrag van de onderneming benaderen. Volgens Simon Matthews, Fishburn Hedges Group, gaat storytelling of corporate narrative daar nu nog te weinig over: ‘Het publiek ziet het direct als een boodschap niet overeenstemt met het gedrag van de onderneming. Corporate communications heeft hier een kans om de verschillende ‘voices’ in een onderneming samen te brengen en ze te gebruiken als kracht voor een goede bedrijfscultuur.’

Sue van Meeteren, Jigsaw Research: ‘Het vertellen van verhalen kwam naar boven als een even krachtig instrument als altijd. Ondernemingen moeten storytelling nu echter toepassen in een heel andere communicatie-omgeving , met een publiek dat story-savvy is. Dat vereist een nieuwe manier van denken en een meer holistische benadering.’

Dit zijn de belangrijkste inzichten die in het rapport naar boven zijn gekomen:

1. Start met het WAAROM

Vertel  niet wat je bedrijf doet, maar waarom het bestaat. Mensen verlangen steeds meer naar authenticiteit, verbinding en duurzaamheid. Bedrijven en organisaties die daar op inspelen hebben de toekomst. Elke corporate story zou dan ook moeten starten met de maatschappelijke uitdaging en het bestaansrecht van de organisatie: Waarom zijn wij op aarde?

2. Zorg dat de boodschap van het verhaal overeenstemt met het gedrag van de onderneming

Veel consumenten geven aan dat ze bedrijfsverhalen of ‘merkstories’ niet vertrouwen omdat deze  alleen via communicatie en reclame worden verteld. Wel succes boeken de verhalen die terug te zien zijn in het gedrag van de werknemers en dus die van de onderneming benaderen. Eén zaak is echt van belang : daden tellen in gedrag en houding meer dan woorden.

3. Storytelling vraagt om emotie

Belangrijk is om ‘storytelling’ tastbaar te maken voor ‘the board’. Maak invoelbaar dat een verhaal zich richt op: het verbinden van mensen. En dat daarvoor een transformatie in communicatie nodig is: van corporate taal naar  persoonlijke taal. Het is belangrijk dat mensen ervaren waar je voor staat, waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.

4.  delen van verhalen met je publiek

Het vertellen van brand stories via reclame en communicatie alleen gaat het niet doen. De organisatie moet geen corporate story hebben maar een corporate story zijn. Het verhaal krijgt pas kleur en betrokkenheid door de persoonlijke verhalen van medewerkers, klanten en consumenten. Alleen als ik mij als individu weerspiegeld zie of voel, ga ik me verbinden met het verhaal en dus de organisatie.

5. Maak de ceo tot eigenaar van het verhaal

Een goed corporate story vraagt om inspirators en ambassadeurs. De ceo zou een Chief Storytelling Officer moeten zijn: hij of zij verpersoonlijkt het grote verhaal. Consumenten geven aan dat ze positiever denken over een onderneming als die een aardige leider heeft met een menselijk gezicht.

6. Zorg voor een inspirerende stip aan de horizon

Formuleer een gezamenlijk doel om de organisatie met de corporate story te verbinden. Niets werkt zo verbindend als een gemeenschappelijk doel. De weg ernaar toe is al een verhaal op zich, het bereiken van het doel: de kers op de taart.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s