Een belangrijke stap: FMS en NCPF pleiten voor dialoog tussen arts en patient

Vandaag staat er een artikel in de Telegraaf over de arts die moet leren luisteren. Een mijlpaal die ik uiteraard zeer toejuich. Schreef ik hier gisteren over de eed van Hippocrates waarbij de arts beloofd dat hij de patiënt volledig zal inlichten en op basis van gelijkwaardigheid met hen zal optrekken. Een mooie stap van de nieuwe organisatie voor medisch specialisten.

Terecht dat het NCPF, die hier wat mij betreft al jaren geleden mee naar buiten had moeten komen, zegt dat de patient nodig is om deze dialoog te voeren. We zullen mensen moeten helpen en bijstaan om zich goed te leren voorbereiden voor een gesprek met de specialist.

In vele publicaties heb ik hier al over geschreven, maar ik herhaal graag een paar belangrijke tips:

  • Neem iemand mee als u naar de arts toegaat.
  • De arts is medisch expert, maar u bent expert van eigen lichaam. Dus vertel de arts over wat u voelt ervaart en wat belangrijk is voor u.
  • Het is niet vanzelfsprekend dat een arts weet hoeveel informatie u kunt verwerken. Geef aan als u meer wilt weten en vraag waar nodig naar betrouwbare internetsites.
  • Deel naast medische informatie die van belang is voor de arts om samen met u een keuze te kunnen maken over uw medische behandeling, ook informatie over uw sociale leven in relatie tot uw kwaliteit van leven.
  • Respecteer dat uw arts ook een mens is en dus fouten kan maken. Stel vragen als u die hebt en spreek tegen als u het ergens niet mee eens bent.
  • Neem een denkpauze als u dat nodig heeft. Neem beslissingen nooit overhaast.

Onderstaand artikel stond in de Telegraaf!

Betrek patiënten bij hun behandelingen

Arts moet beter leren luisteren

Beslissingen over medische behandelingen zijn geen zaak van een arts alleen. Patiënten moeten er veel nauwer bij betrokken worden en of een behandeling al dan niet noodzakelijk is, moet in overleg met de patiënt worden vastgesteld.

 Dat vinden de Federatie Medisch Specialisten en de patiëntenfederatie NPCF. „Dokters dienen serieus werk te maken van overleg met hun patiënt over welke medische weg moet worden ingeslagen”, zegt cardioloog dr. Marcel Daniëls, bestuurslid van de Federatie Medisch Specialisten. Daniëls is initiatiefnemer van het congres ’Samen beslissen in de spreekkamer’ dat vandaag in Utrecht plaatsvindt.

„Eigenlijk zou dit helemaal geen onderwerp meer moeten zijn”, erkent Daniëls. „In hun eed hebben artsen immers al beloofd dat zij de patiënt volledig zullen inlichten en op basis van gelijkwaardigheid met hen zullen optrekken. Maar patiënten worden nog lang niet in alle gevallen betrokken bij de beslissingen over hun zorgtraject. Er valt dan ook nog een wereld te winnen.”

Een  dient geen monoloog van de dokter te zijn, maar een dialoog van patiënt én arts, vindt de Federatie Medisch Specialisten. „Hier kan de patiënt ook wat aan doen”, zegt Wilna Wind, voorzitter van patiëntenfederatie NPCF. „Die kan zich beter voorbereiden en meer durven vragen aan de dokter.” Bij de voorbereiding zijn drie vragen belangrijk, meent NPCF: wat zijn mijn mogelijkheden, welke voor- en nadelen kleven hieraan en wat betekent dat voor de eigen situatie?

Wilna Wind: „Patiënten moeten inzien wat hun opties zijn. Soms is het beter niet te behandelen, bijvoorbeeld bij chemo in de laatste levensfase. Het is jammer als je hoort dat familieleden niet hadden gekozen voor chemo als ze vooraf wisten hoeveel lijden hiermee gepaard zou gaan.”

Volgens Wind en Daniëls zijn dokters al enigszins aan het veranderen. „Zij denken wat minder vanuit de medische techniek en richten zich al meer op de patiënt”, stelt Daniëls.

Hartklep

Daniëls, klinisch cardioloog in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in ’s-Hertogenbosch, vervolgt: „Onlangs kwam een 88-jarige mevrouw met haar dochter op mijn spreekuur. Ze was hevig kortademig; het bleek een probleem met een hartklep. De beste medisch-technische oplossing zou zijn: klepvervanging. Na uitvoerige gesprekken bleek zij heel stellig: ’Ik voel daar niet voor, dokter.’ We zijn nu anderhalve maand verder en ze wil geen nieuwe hartklep, hoewel het technisch mogelijk is. Met medicatie proberen we haar nu zo goed mogelijk te behandelen. Maar het is fantastisch dat zij bepaalt wat zij medisch nog wil. Het is een gezamenlijk besluit.”

2 gedachtes over “Een belangrijke stap: FMS en NCPF pleiten voor dialoog tussen arts en patient

  1. Arts moet luisteren, ik zie huiartsen welke best willen om tijd aan de patient te besteden, maar zij
    hij moet zoveel patienten verwerken van de verzekering, deze mensen staan steeds meer onder
    druk v.d.verzekering maatschappijen en ze raken gewoon gefrusteerd van al die regels.
    Daar zullen de beroepsgroepen zelf tegen op moeten treden wil er een verandering komen.
    Gezanelijk een front vormen en dan moeten de practijken maar eens een week dicht,dan alleen
    zullen de burocraten luisteren.

  2. Ik ben als getransplanteerde onder controle bij een Universiteits ziekenhuis, en ik moet dan
    melden dat er voor mij altijd tijd uitgetrokken word om te luisteren, ook kan ik de mij behande-
    lende Arts altijd per mail benaderen voor vragen of eventueel klachten..
    En bij rondvraag onder collega’s hoor ik het zelfde verhaal, daar hoor ik ook weining klachten.
    Dat je als oudere soms zegt van dat hoeft van mij niet moet je ook begrijpen, soms zijn oudere
    mensen klaar met alles,en hoeft het niet zo nodig( dat is luisteren.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s