Het belang van verhalen in de gezondheidszorg

Een recente studie in Denemarken onder borstkankerpatienten gaat in op de de belangrijke rol van luisteren naar de narratives van mensen om hen daarmee te helpen om te kunnen gaan met hun ziekte. Uiteraard is de beperkte tijd van een gesprek bij de arts, een uitdaging om de unieke situatie waarin iemand zich bevindt te begrijpen. Veel artsen gebruiken daarom een ‘vragenlijstje’ als onderdeel van het gesprek.

Wat ik zelf de afgelopen jaren heb gedaan, zonder enige medische en therapeutische kennis, zijn ongestructureerde gesprekken voeren met mensen over hun ziekte maar dan vooral over de kwaliteit van leven, het verdriet, de angsten, de uitdagingen, het verlies en de omgeving om tot betere kwaliteit van zorg en zelfs innovaties te kunnen komen. Deze gesprekken duurde gemiddeld 65 minuten.

Voor deze studie hebben ze mensen een eigen presentatie laten geven zonder voorbereiding. Wat blijkt? Als je mensen de ruimte geeft om over zichzelf en hun ziekte te spreken, er vier kwalitatieve categorieën telkens terugkomen in de verhalen.

Demografische gegevens, medische informatie, het psychisch omgaan met de ziekte (accepteren of vermijden), en angst/depressie. Accepteren of vermijden is gekozen op basis van coping literatuur.

Deze gesprekken duurden overigens maximaal tien minuten. Er is geen gedetailleerde interpretatie van de narratives gegeven.

Uit de studie blijkt dat meer aandacht, gerichte aandacht, op het accepteren van de ziekte tijdens het gesprek met de arts, gunstig kan zijn voor het reduceren van angst en/of depressie bij de patient.

Ik heb al meermalen aangegeven dat we er naar toe moeten werken om de patient eerst twee minuten de tijd te geven om zijn verhaal te delen met de arts. Een van de conclusies van deze studie is, dat als we de patient de rimgresuimte geven om dit te doen, de arts zich na deze informatie gerichter en verder kan verdiepen in de aspecten die een rol spelen bij het psychisch omgaan met de ziekte en daarmee met de kwaliteit van leven.

Maar hoe vertel je je eigen verhaal in twee minuten aan je arts? Op 9 maart aanstaande zal ik, samen met Sander Datema, bij Radboud REShape & Innovation Center, een groep patiënten tijdens een korte workshop kennis laten maken met het vormgeven van hun ‘ziekteverhaal’ in twee minuten. Het betreft hier een pilot.

Communication study: What to listen for in the consultation. Elsevier Ireland 2014

Een gedachte over “Het belang van verhalen in de gezondheidszorg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s