Een gesprek met een menselijke schat (deel 2)

Een lachende vrouw doet het hek van de tuin open. Ik weet dat ze reuma heeft dus ik geef haar heel voorzichtig een hand. Met een kop koffie en kop thee nemen we plaats in een gezellige woonkamer. Ze begint meteen te vertellen. Al jong getroffen door reuma, en zomaar uit het niets, door een medische misser, mist ze een deel van een onderbeen. Gevochten als een leeuw, dwars door de pijn gegaan en altijd aandacht gehad voor mensen om haar heen….’Daar zitten ook mijn tranen.’ Ze voelt zich eenzaam met haar ziekte. Mensen weten niet goed om te gaan met haar beperkingen en vooral haar partner vindt het ingewikkeld. ‘Ik hou mij voor iedereen groot en heb besloten het tijdens dit gesprek niet meer te doen. Hoe kan ik zorgen dat iemand mijn pijn en verdriet begrijpt. Soms zou ik wensen dat de mensen om mij heen één dag in mijn schoenen zouden staan. Om te begrijpen, te voelen. Dat mag ik niet wensen he, dat is niet eerlijk. Maar hoe kan ik ze anders laten voelen hoe het is om mijn vrouwelijkheid te verliezen, intimiteit te missen en al mijn zelfvertrouwen verloren te hebben. Zou ik mij dan minder eenzaam voelen?’ En toch…. ‘Ik heb zin in het leven, ik geniet van mijn kinderen.’  Op mijn vraag wat ze verwacht van het leven als ze niet meer thuis kan wonen, zegt ze: ‘Kom niet aan mijn privacy, mijn zelfstandigheid….dat is de basis voor de kwaliteit van mijn leven en laat ons niet gescheiden leven, want hoe moeilijk ook…we zijn een team. Hem missen is het ergste wat mij kan overkomen.’ Als we naar buiten lopen laat ze mij haar aangepaste badkamer zien en geeft mij een boodschap mee….’Vertel voor mij aan de mensen in Den Haag die denken dat je buurvrouw ’s ochtends wel je BH vast zet of je helpt wassen, dat ze er niets van begrijpen, niet snappen wat mantelzorg is, wat ziek zijn is….ze hebben geen idee…ook als je ziek bent is er behoefte aan de bescherming van je intimiteit….ik zou mij rot schamen!’

Geef een reactie

