Een weergave van een gesprek over leven met een levende menselijke schat!

iStock_000005004221Small-660x330Ik haal hem uit de koffiekamer waar hij een Engels dropje voor zich heeft liggen, wat hij aan zijn buurman geeft. Hij zat aan de mannentafel en zong mee met de liedjes van vroeger.

We gaan samen in een rustige ruimte zitten. ‘Kijk, ik heb huidkanker. Heb ik opgelopen in Indonesië.’ Hij is 89 jaar en zijn vrouw woont in het appartementencomplex bij het verzorgingshuis.

‘Ik heb ook een hersenbloeding gehad.’ Hij begint te huilen. ’Niets in het leven krijg je cadeau. Mijn vader was melkboer en ik kreeg op mijn 16e mijn eerste wijk. Ik kende alle straten en de mensen in het dorp. Toen werd ik opgeroepen….Ik moest naar Indië.’ Nu komen de tranen in overvloed. ‘Ik ben zo bang geweest daar. Geen heimwee, maar heel bang.’ Door zijn tranen heen vertelt hij hoe hij zijn leven dankt aan iemand die hem vertelde een andere route te nemen waardoor hij niet in een val van Indiërs terecht was gekomen. Twee minuten is het stil….zijn gedachten waren in Bandung, Bohor, Sukabumi, vertelt hij mij ….Ik spreek hem aan in de taal die ik leerde van mijn vader die ook in Indië heeft gevochten. Hij kijkt op en begint mee te doen…. De tranen maken plaats voor intens lachen.

‘Ik hoor hier in dit huis. Deze omgeving is waar ik mij thuis voel. Hier wil ik zijn en als ik weer ben hersteld hoop ik weer bij mijn vrouw te kunnen slapen.’

Er valt weer een stilte….’Het is zo vreselijk hoe je leven ineens zo kan veranderen….. Die tranen, die heb ik sinds mijn hersenbloeding. Vroeger huilde ik nooit, veel te weinig waarschijnlijk en nu …nu veel te vaak.

Ik zie ook niet meer al mijn kinderen…ik snap het niet….we hebben nooit ruzie gehad…ik heb kleinkinderen die ik nooit gezien heb….Niemand van de kinderen wilde melkboer worden. Snap ik wel hoor. De supermarkten hebben ons kapot gemaakt.

Het is hier fijn in dit huis. Ik mag binnenkort een expositie geven van mijn tekeningen. Ze vinden hier mooi wat ik maak. Ik kom hier nooit meer vandaan, maar ik heb een goed leven gehad en het is fijn om hier te eindigen.’

Geef een reactie

