De maakbaarheid

Als ik wat lees dan lees ik graag over ethiek. Een onderwerp dat mij al jaren bezighoudt en wat steeds actueler wordt met alle technologische mogelijkheden rondom de maakbaarheid van de mens. Vandaag heb ik mij veel vragen gesteld over wensgeneeskunde. En dat heeft alles te maken met de maakbaarheid van de mens. Er zijn veel vragen die bij mij opkomen. Is de gezondheidszorg alleen verantwoordelijk voor zorg op basis van medische indicatie? Wat voor sociale factoren spelen een rol wanneer er geen sprake is van medische indicatie? Valt er iets voor te zeggen om zorg breder op te vatten dan ‘op medische indicatie’? Is wensgeneeskunde een probleem?

Voor mij heeft maakbaarheid heel veel te maken met ons mensbeeld, ons lichaamsbeeld…..en van mij mag iedereen daar het zijne van vinden.

Ik pleit voor meer preventie, een gezondere levensstijl, goede voeding en meer dialoog. Minder geneeskundige hardnekkigheid, meer zorg. De angst voor leed en dood niet meteen verstikken in boodschappen van hoop en behandeling. Het besef toelaten dat er ooit een eind komt aan al dat behandelen. Dan komt er volgens mij meer ruimte voor zorg en verzachten en dan kan de bijna volledig door de ziekte opgeslorpte aandacht terug naar de zieke gaan…naar de mens en naar zijn kwaliteit van leven.

Geef een reactie

