Verander ziekenhuizen in luisterende organisaties

Begin dit jaar schreef ik een paper over het belang van verhalen in de gezondheidszorg “Listening to narratives of people with a medical illness.” Daar eindig ik met deze woorden: When we are “listened to” we experience a range of positive outcomes from feeling better about ourselves to improved immunological function and better psychological wellbeing (Bodie, 2012) . When we feel misunderstood or otherwise ignored, however, our health and relationships suffer.

Going to the doctor is an exercise in trust. Poor health is frightening, and the treatments doctors offer, can be very scary. Anxiety can make people less effective speakers. Stress and time pressure can make people bad listeners.
We kunnen samen de zorg beter maken door respect te hebben voor ieders rol, begrip voor elkaars ‘positie’ en te accepteren dat er niet één waarheid is. Luisteren gaat om proberen te ander te begrijpen. Luisteren is een kunst; een dienst aan de medemens.

Op 16 mei was er een debat over het rapport ” Sterke verhalen uit het ziekenhuis”. http://www.rathenau.nl/agenda/bijeenkomsten/debat-luisteren-naar-patientenervaringen-voor-betere-ziekenhuiszorg.html

Dit is het verslag van het debat http://www.rathenau.nl/actueel/nieuwsberichten/2014/05/dialoogzorg-twee-minuten-aandacht-voor-de-patient-maakt-een-wereld-van-verschil.html

En dit is de brief die minister Schippers op 12 Juni 2014 naar de Tweede Kamer stuurde over het rapport:

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/12/kamerbrief-over-rapport-rathenau-instituut-van-26-maart-2014.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s