Leiderschap en luisteren

Er is een reden dat door de jaren heen,  je het vermogen om te echt te luisteren, verliest. Het voelt vaak passief, het tegenovergestelde van actie. Het is veel sneller (makkelijker) om te bewegen op basis van de informatie die je al hebt. Maar daarbij mis je belangrijke overwegingen en mogelijkheden om verbinding te maken.

Voor leiders, is luisteren een van de belangrijkste competenties voor succes. Luisteren is verbinden. Je vermogen om de echte kern van een bericht te begrijpen zoals het bedoeld is en het tonen van begrip, is van groot belang bij het vormen van verbindingen en daarmee effectief leiderschap. Dit is de reden waarom, in 2010, General Electric opnieuw heeft gedefinieerd wat het zoekt in haar leiders. Nu is “luisteren” een van de meest wenselijke eigenschappen van hun potentiële leiders. GE Chairman en CEO Jeff Immelt heeft gezegd dat de vaardigheid “humble listening” in de top vier van competenties van echte leiders moet staan.

Echt empathisch luisteren vereist moed, de bereidheid om los te laten van oude gewoonten en het omarmen van nieuwe, die in eerste instantie vooral tijdrovend en inefficiënt aanvoelen. Maar als je het je eenmaal eigen gemaakt hebt, zijn deze luistergewoonten juist vaardigheden die leiders tot echte leiders maken.

In de loop der jaren hebben velen hun licht laten schijnen over leiderschap. Zo ook Larry Spears, voormalig CEO van The Robert K. Greenleaf Center for Servant-Leadership. Bij de tien kenmerken van leiderschap staat luisteren op nummer 1.

Luisteren
Een Dienend-Leider verstaat de kunst van het luisteren. Dat is een kunst die lang niet iedereen verstaat. Vaak luisteren we vooringenomen. Denken we al te weten wat iemand wil zeggen. Of staan we te popelen om ons eigen antwoord te geven. Werkelijk naar mensen luisteren is iets anders. Dat vraagt interesse, openheid, concentratie en inlevingsvermogen. Daarnaast is het ook belangrijk om te luisteren naar wat mensen niet zeggen en de intentie achter de woorden begrijpen.

De ‘radar’ en ‘stuwkracht’

Een Dienend-Leider werkt voortdurend aan zijn of haar eigen ontwikkeling en stimuleert ook anderen daartoe. Een Dienend-Leider ontwikkelt allereerst zijn ‘radar’, waarmee hij voortdurend zoekt naar dat wat op elk moment ècht belangrijk is voor verdere ontwikkeling van mens, organisatie en de maatschappij als geheel. En tegelijkertijd werkt hij aan zijn ‘stuwkracht’, het vermogen om dat te kunnen doen wat daadkrachtig en duurzaam bijdraagt aan de toekomst van alle betrokkenen.

De 4 elementen van de ‘radar’ zijn:

1. Luisteren; open staan voor wat gezegd en juist niet gezegd wordt
2. Aanvoelen / empathie; (h)erken mensen in hun specifieke en unieke persoonlijkheid
3. Doorgronden; let scherp op, bezie situaties in en vanuit hun totaliteit
4. Vooruitzien; gespitst zijn op lange termijn consequenties van beslissingen.

De 4 elementen van ‘stuwkracht’ zijn:

1. Visie vormen; de grote lijnen naar de toekomst ontdekken, inspirerend maar praktisch;
2. Overdragen; mensen stimuleren om vrijwillig (maar niet vrijblijvend!) mee te werken aan een gemeenschappelijke toekomst
3. Relaties bouwen; help mensen heel te worden, in harmonie met zichzelf en met anderen;
4. Beheren; werken aan duurzame harmonie tussen mens, organisatie en maatschappij.

Radar en stuwkracht zijn wederzijds zowel onmisbaar als versterkend.

De elementen van rader en stuwkracht sluiten volledig aan op de vier basisfuncties van de menselijke geest, die Carl Gustav Jung formuleerde.

Leiders van de 21ste eeuw LUISTEREN.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s