Niets cadeau…

In de tijd die ik nu neem, om veel minder met het beeldscherm bezig te zijn, kom ik zoveel mooie dingen tegen. Zoals dit gedicht.

Niets cadeau gekregen, alles te leen. Tot over mijn oren in de schulden zal ik met mezelf voor mezelf moeten betalen, mijn leven voor mijn leven geven.

Het is nu eenmaal zo geregeld dat het hart terug moet
en de lever terug moet
en elke vinger afzonderlijk.

Te laat om het contract te verbreken. De schulden moeten worden geïnd, het vel over de oren gehaald.

Op de wereld loop ik rond
in de menigte van andere schuldenaren. Sommigen zijn verplicht
hun vleugels af te betalen.
Anderen moeten of ze willen of niet
hun blaadjes afrekenen.

Aan de debetzijde
staat elk weefsel in ons.
Geen wimpertje, geen steeltje mogen we voorgoed behouden.

De lijst is uitputtend
en het ziet ernaar uit
dat we niets zullen overhouden.

Ik kan me niet herinneren
waar, wanneer en waarom
ik zo’n rekening heb laten openen.

Het protest daartegen noemen we de ziel.
En dat is het enige
wat niet op de lijst staat.

door: Wislawa Szymborska

In ‘Niets cadeau’ van de Poolse dichteres Wislawa Szymborska, plaatst zij de tijdelijkheid van onze lichamelijkheid tegenover de ziel als protest daartegen.

Bestaat de ziel?

De wetenschap ontkent het bestaan van de ziel. Alle zielsfenomenen, zoals geluk, angst, achting, zijn volgens de wetenschap vooral tot de hersenen te herleiden.

Maar wat zegt Szymborska?

Het protest ertegen
noemen we de ziel.
En dat is het enige
wat niet op de lijst staat.

Bij de zaken die we te leen hebben, de schulden die het leven met ons zal verrekenen, hoort als enige niet de ziel. We krijgen niets cadeau, de ziel is dus niet iets. Een substantie is iets.

De ziel is voor mij het meest unieke aan mezelf.

Geef een reactie

